مجله میک آپ

دلایل اصلی و علل مهم حساسیت پوست به لوازم آرایشی

لوازم آرایش می توانند عاملی برای حساسیت پوست شوند و مشکلاتی مثل قرمزی و التهاب را ایجاد کنند. اگر این موضوع برایتان اتفاق افتاد، احتمالاً در آینده به پوستتان آسیب وارد می شود. همه لوازم آرایشی و حتی انواع ضد آلرژی هم می توانند اثرات جانبی به همراه داشته باشند.

حساسیت به لوازم آرایشی

در دو دهه گذشته تحقیقات مختلف نشان داد که ۱۵ درصد از آلودگی های حاصل از لمس با پوست، از طریق لوازم آرایشی ایجاد می شوند. اکنون این رقم دو برابر شده است که می توان نتیجه گرفت لوازم آرایش باعث حساسیت پوست می شوند.

همانطور که استفاده از آن ها در حال افزایش است، این آسیب ها هم افزایش پیدا می کند. متخصصان تخمین زده اند که صنعت آرایشی تقریباً از ۸ هزار ماده، هنگام تولید این محصولات استفاده می کند. چنین حجم بالایی نشان می دهد که استفاده از اجزای حساسیت زا هم در حال افزایش هستند.

اما هنوز نمی توان مشخص کرد که کدام یک از آن ها تاثیر بیشتری دارند و مخرب تر هستند. لوازم آرایشی می تواند عاملی برای واکنش آلرژی باشد و یا پوست را دچار مشکل کند که هر دو فرآیند های جداگانه هستند. آسیب و حساسیت معمولی از قرمزی و التهاب شروع می شود اما واکنش آلرژیک با خارش، سوزش و داغی پوست و در بعضی از موارد با جوش همراه خواهد بود.

اجزای شیمیایی در لوازم آرایش می تواند عاملی برای این حساسیت ها و واکنش های آلرژیک باشد. پوست بزرگترین عضو بدن است و باید مراقب باشید که هر ماده شیمیایی را روی آن استفاده نکنید. واکنش شدید به این مواد می تواند عاملی برای بیماری هم باشد.

شاید باید بگوییم همه لوازم آرایشی موجود در بازار در صورت رعایت نکردن برخی نکات مهم به نوعی پوست را دچار حساسیت می کنن؛ حتی صابون ها و فوم های مخصوص شیو که جزء لوازم آرایش محسوب نمی شوند، هم می توانند عاملی برای حساسیت پوست باشند.

افراد دارای پوست آتوپیک، معمولاً بیشتر مستعد این وضعیت هستند. افرادی که سابقه رینیت یا مشکلات آلرژیک را هم دارند، بیشتر از این وضعیت رنج می برند.

ترکیبات حساسیت زای موجود در لوازم آرایشی

متخصصان مشخصاً اجزای این مواد را شامل موارد زیر می دانند:

آمونیاک

آمونیاک معمولا در رنگ مو یافت می شود. بهتر است از مصرف این محصول اجتناب کنید زیرا عاملی برای واکنش آلرژیک است که در بعضی از مواقع حتما باید به متخصص پوست مراجعه کرد. از طرفی ممکن است این آلرژی با بیماری زمینه ای خود فرد همراه شود.

پس اگر احساس کردید که وضعیت تشدید پیدا کرده، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است که این آلرژی مدتی بعد از استفاده از لوازم آرایش ایجاد شود بنابراین بسیار مهم است که علت مشکل را خودتان شناسایی کنید. مثلاً اگر مصرف محصول را کنار بگذارید، بعد از مدت زمانی بهبودی حاصل می شود.

لوازم آرایش حتی اگر به درستی هم استفاده نشوند، می توانند عاملی برای حساسیت باشند. مثلاً اگر تاریخشان گذشته باشد، عوامل حساسیت زا در آنها افزایش پیدا می کند و می توانند عاملی برای عفونت هم باشند بنابراین این محصولات را باید در هوای خشک و تازه نگه دارید تا مواد تشکیل دهنده آن تغییر و تحول شیمیایی نداشته باشد.

بسیار مهم است که لوازم آرایش را تمیز کنید. باید براش ها، اسفنج ها و دیگر موارد این چنینی که با پوستتان برخورد دارند را بشویید و فقط خودتان از آن ها استفاده کنید و آن را با هیچ کس به اشتراک نگذارید.

سولفات

سولفات هم در بسیاری از شامپو ها به شکل سدیم لوریل سولفات و لورت سدیم سولفات یافت می شود. بنابراین بسیار مهم است که روی برچسب شامپو را حتماً بخوانید. اگر احساس کردید که بعد از استفاده از شامپو پوست سرتان خشک یا دچار حساسیت شده، حتماً آن را کنار بگذارید که علت آن به دلیل وجود سولفات است.

سایه چشم

اثرات اصلی سایه چشم شامل قرمزی و التهاب است و همچنین می تواند باعث آبریزش چشم باشد.

رتینول

رتینول معمولاً در کرم های ضد پیری یافت می شود و برای بعضی از افراد باعث ایجاد خشکی و حساسیت خواهد شد.

سادیک اسید

این ماده اساساً در کرم های ضد لک یافت می شود. در بعضی از موارد ممکن است تعداد لکه ها را افزایش دهد و همچنین ممکن است حساسیت اضافه را به وجود بیاورد.

گلیکولیک اسید

گاهی اوقات باعث قرمزی، خشکی یا سوزش، مخصوصاً در محصولات لایه بردار می شود. در چنین مواردی بهتر است که محصولات حاوی لاکتیک اسید را جایگزین آن ها کنید.

رایحه

متخصصان بر این عقیده هستند که رایحه های موجود در لوازم آرایشی عاملی برای حساسیت پوست است.

آلومینیوم و تولن

دئودورانت ها حاوی آلومینیوم هستند که می توانند عاملی برای حساسیت پوست باشند. همین مواد در لاک هم وجود دارد.

مواد دیگر

مواد دیگری هم هستند که می توانند عاملی برای آلرژی و حساسیت باشند. بنابراین بعد از استفاده از هر محصول، حتماً وضعیت پوست خود را بررسی کنید و اگر احساس کردید که چشم ها، پوست، لب ها و هر قسمت دیگری دچار حساسیت شده، حتماً استفاده از این محصول را کنار بگذارید.

راه حل حساسیت به لوازم آرایشی

قطعا میتوانید پیش بینی کنید که بهترین راه حل، دوری از مصرف لوازم آرایشی حساسیت زاست. اگر موردی را استفاده کرده اید و پوستتان واکنش نشان داده است پس بدون شک نسبت به ترکیبات آن ماده ی آرایشی بهداشتی حساسیت دارید و نباید مصرف ان را تکرار کنید اما درباره لوازمی که هنوز تجربه ی استفاده از آن را ندارید بهترین کار تست پیش از مصرف است.

با سادگی مقداری از آن را روی پوست دست یا آرنج خود تست کنید، اگر بعد از مدتی صبر مشکلی پیش نیامد میتوانید از محصولی که تست کرده اید استفاده کنید.